De Betere Nieuwsbrief: Hoe?
Ondanks de opkomst van Social Media is e-mail is alles behalve dood. Integendeel, de betere nieuwsbrief is nog steeds een goede en doeltreffende manier om klanten te binden en te herinneren aan uw aanbod en diensten, en ze aan te zetten tot nieuwe bestellingen.
Ziehier een aantal nuttige tips voor een betere nieuwsbrief
1. Tips & tricks doen het steeds goed.
Geef vrijblijvend advies in je nieuwsbrief en verstevig je reputatie als expert. De mail kan de aanleiding zijn tot een complexere vraag die in een nieuw project of een nieuwe verkoop uitmondt.
2. Nieuw! Exclusief! Gratis!
Inderdaad: cliché … maar het werkt wel. Som tijdelijke promoties op die je eventueel ook via andere kanalen de wereld hebt ingestuurd. Sterker nog: beloon de interesse van je nieuwsbrief-abonnees met een exclusieve promotie, een mooie prijs of een primeur. Kondig dat ook op voorhand aan. De waarde van je nieuwsbrief stijgt er meteen door.
3. Bied hoogwaardige content.
Breng kwalitatieve en unieke content voor een publiek dat bewust op zoek is naar die specifieke informatie en geïnspireerd wil worden door hetgeen u te vertellen hebt.
4. Ga de conversatie aan.
Het mooie aan online marketing is dat het in twee richtingen werkt, van zender naar ontvanger en omgekeerd, en vaak heel laagdrempelig is. Een antwoord op je vraag is slechts een klik verwijderd. Dus vraag je abonnees ook wat ze in een volgende nieuwsbrief te lezen willen krijgen. Of leg via social media je oor te luisteren naar wat je doelpubliek interesseert. Toets er bepaalde ideeën af.
5. Analyseer vorige nieuwsbrieven.
Je houdt toch bij welke links het vaakst werden aangeklikt? Met een doordacht gebruik van Google Analytics krijg je te zien welke onderwerpen het interessantst zijn volgens je abonnees. Dat lijkt me een goed signaal om volgende nieuwsbrieven rond op te bouwen.
6. Een tweede leven.
Waarom zou je geen online archief bijhouden van verzonden mailings? Enkele voordelen: juiste verwachtingen (inschrijvingen), extra interne links (SEO!), extra content (long tail SEO), mogelijkheid om de inhoud via social media te delen.
7. Houd je belofte.
Het was al een hele prestatie om iemand zo ver te krijgen om zich voor je nieuwsbrief in te schrijven. Let er dan ook op dat je dit vertrouwen niet beschaamt. Dit doe je onder andere door het kwaliteitsniveau even hoog te houden. Het helpt als je op voorhand alles goed uitdenkt en inplant. Nieuwsbrieven werken het best als ze een vaste frequentie hebben. Wie te kort op elkaar nieuwsbrieven wil versturen, verhoogt de kans op een groter aantal unsubscribes.
8. Verras!
Houden wie niet allen van verrassingen? Personalisatie van je e-mail biedt hier heel wat mogelijkheden, want je hoeft je niet te beperken tot een “Beste Marc”-aanspreking. Afhankelijk van de kwaliteit van je verzamelde data kan je hier mooie dingen mee uithalen, bijvoorbeeld rond de verjaardag of een vorige aankoop. Verrassen kan ook vormelijk. Waarom geen horizontaal scrollende nieuwsbrief, of eentje waarbij andere afbeeldingen getoond worden afhankelijk van het dagdeel? Laat de creatieve gedachten maar stromen.
Heb jij nog bepaalde tips om je nieuwsbrief zo begerenswaardig mogelijk te maken?